Przed rozpoczęciem jazdy w górach koniecznie zapoznaj się z instrukcją obsługi samochodu
Oprócz podstawowych zasad ruchu obowiązują dodatkowe wymagania dotyczące jazdy po górskich drogach w Szwajcarii. Powinieneś przygotować swoją maszyną, znać zasady pierwszeństwa, wiedzieć, jak kontrolować swój pojazd na zboczach, zwracać szczególną uwagę na drogę i dostosowywać prędkość, gdy jest to konieczne.
W ostatnim czasie wybraliśmy się samochodem w malowniczy Beskid Śląski, aby przygotować dla Was kilka praktycznych porad dotyczących jazdy samochodem po górach. Nie będziemy pisać jednak o wyczynowej jeździe terenowymi pojazdami; wspomnimy tylko o paru aspektach, które ważne mogą okazać się dla każdego kierowcy, który znajdzie się swoim osobowym samochodem na krętej drodze prowadzącej na przełęcz.
Podczas jazdy musisz pamiętać o kilku ważnych zasadach dotyczących tego, jak jeździć automatem – ruszaj po odczekaniu kilku sekund, nie wrzucaj trybu cofania ani pakowania przed zatrzymaniem się auta, nie pracuj drążkiem podczas jazdy, zmieniaj regularnie olej.
Poznaj podstawy jazdy w górach z automatyczną skrzynią biegów
w trybie 3 uruchomione zostaną trzy pierwsze biegi, bez włączenia się wyższych (opcja stosowana często w jeździe górskiej, na zjazdach i podjazdach – podczas jazdy w dół zapewnia mocniejsze hamowanie, a w górę ogranicza włączanie się zbędnych biegów po puszczeniu pedału gazu)
Przed zakupem samochodu z automatyczną skrzynią biegów warto nieco lepiej poznać jej budowę, zasadę funkcjonowania oraz zalety użytkowe. Dlatego przygotowaliśmy przewodnik omawiający rodzaje automatycznych przekładni, ich cechy charakterystyczne oraz zasady bezpiecznego użytkowania. Te informacje z pewnością okażą się przydatne w kontekście wyboru samochodu z automatem oraz bezproblemowej obsługi automatycznej przekładni.
Jak oszczędnie jeździć dieslem? Tu szczególną uwagę zwrócić trzeba na obrotomierz. Zmiana biegów powinna nastąpić w przedziale 1,8-2,2 tys. Należy unikać wszystkiego, co obce dla silników wysokoprężnych – np. gwałtownego przyspieszania. Oczywiście umożliwia on takie rozwiązanie, ale wiążę się ono z gwałtownym skokiem zużycia paliwa. Lepszym rozwiązaniem będzie bardziej równomiernie zwiększanie prędkości.
Dowiedz się, jak jeździć po górach z automatyczną skrzynią biegów
Pamiętasz jeszcze opcję manualnej zmiany biegów? M.in. w tych sytuacjach ci się przyda. Kiedy zjeżdżasz ze stromej góry i potrzebujesz hamowania silnikiem, zmniejsz bieg ręcznie i wykonaj manewr. Jeśli zostawisz tryb „D”, samochód samoczynnie zacznie przyspieszać, przez co w ruch pójdą hamulce.
W trybie 3 mamy do dyspozycji trzy pierwsze biegi bez włączania się wyższych. Jest to tryb przydatny w jeździe górskiej, zarówno na podjazdach, jak i zjazdach. Podczas jazdy pod górę ogranicza on włączanie się nieprzydatnych, wyższych biegów po puszczeniu pedału gazu. Natomiast jadąc w dół następuje mocniejsze hamowanie silnikiem.
Interesujesz się motoryzacją, jesteś fanem czterech kółek, a może uwielbiasz szybką jazdę i towarzyszącą jej adrenalinę? Jazda na torze wyścigowym to nie lada wyzwanie nie tylko dla amatora ale również dla zawodowego kierowcy. Korzystając z oferty www.go-racing.pl możesz na własnej skórze przekonać się z czym to się je i poznać najnowsze technologie wykorzystywane w sportowych […] Więcej
Przygotuj swój samochód do jazdy w górach
Jeżeli pojazd utknął w śniegu, w piasku lub w błocie, aby zwiększyć przyczepność należy podsypać pod koła materiał zwiększający przyczepność albo podejmować naprzemienne próby obracania kołami do przodu i do tyłu, które powodują rozkołysanie pojazdu i mogą umożliwić uwolnienie pojazdu. Należy jednak unikać dłuższej pracy silnika z wysokimi prędkościami obrotowymi, ponieważ może to spowodować uszkodzenie napędu 4×4.
• Z powodu zwiększonego obciążenia podczas holowania przyczepy w gorące dni lub na podjazdach silnik może się przegrzewać. Jeżeli wskaźnik temperatury płynu chłodzącego wskazuje na przegrzanie silnika, aby go schłodzić należy wyłączyć klimatyzację i zatrzymać pojazd w najbliższym bezpiecznym miejscu.
Zdobądź zapasy do jazdy w górach
Wybierasz się z rodziną w góry i marzysz, że będzie to przygoda waszego życia? Wspaniale. Jeśli jednak zamierzasz jechać samochodem, sprawdź dokładnie, czy nadaje się on do górskich wycieczek i czy bezpiecznie oraz komfortowo dowiezie na miejsce całą twoją rodzinę.
Pamiętam jak dziś, kiedy jadąc Polonezem tata na długo przed skrzyżowaniem wrzucał na „na luz”, by zaoszczędzić kilka kropel paliwa w długiej trasie. Wtedy nie wynikało to ze skąpstwa, tylko z utrudnionego zakupu paliwa (kartki i te sprawy). Miało to też uzasadnienie techniczne, gdyż gaźnik mimo zamkniętej przepustnicy, siłą podciśnienia wysysał paliwo z komory pływakowej niezależnie od położenia przepustnicy.
duży bagażnik − każdy, kto podróżuje w większym, rodzinnym gronie dobrze wie, że pojemny bagażnik pozwala na swobodne zapakowanie wszystkich, niezbędnych ubrań i akcesoriów. Dzięki temu, że pojemność bagażnika w Volvo XC60 wynosi ponad 500 litrów, masz możliwość zabrania ze sobą naprawdę dużej ilości rzeczy. Dodatkowo pakowanie ułatwi ci w nim regularny kształt bagażnika, który pozwala na łatwiejsze ułożenie walizek i torebek.
Jedź w górach z automatyczną skrzynią biegów
Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów jest prosta i bardzo komfortowa. Jeśli zadbasz o serwisowanie skrzyni biegów oraz będziesz jeździł zgodnie z jej przeznaczeniem, to powinna ci posłużyć przez wiele lat. Automatyczne skrzynie biegów są w standardowym wyposażeniu wielu sportowych aut, co świadczy o tym, iż producenci samochodów im ufają. Jeśli chciałbyś przejechać się supersamochodem z automatyczną skrzynią biegów, zapraszamy do skorzystania z naszej oferty przejażdżek sportowymi samochodami. 🙂
Również podczas zjazdu ze stromej góry warto niekiedy zablokować skrzynię w pozycji “3” lub “2”. Dzięki temu skorzystasz z możliwości hamowania silnikiem i unikniesz konieczności hamowania pedałem hamulca na stromym zjeździe (szybsze zużycie klocków i rozgrzewanie się tarcz).. Auto nie rozpędzi się bardziej, niż pozwoli mu na to przekładnia.
Samochody z automatyczną skrzynią biegów mają tylko dwa pedały. Węższy, znajdujący się po prawej stronie to gaz, a szerszy po lewej to hamulec. By ruszyć, wystarczy wrzucić odpowiedni bieg, zwolnić hamulec i wcisnąć gaz. Ogólną zasadą jazdy automatem jest używanie tylko prawej stopy. O istnieniu lewej najlepiej w ogóle zapomnieć – możesz położyć ją na podnóżku po lewej stronie od pedałów.
Zadbaj o bezpieczeństwo swojego samochodu w górach
Bez względu, czy jedziesz w góry, czy nad morze, musisz sprawdzić, czy twój samochód dobrze działa i czy nie trzeba w nim naprawić jakichś usterek np. zepsutych hamulców. Jeżeli jesteś pewien, że pod względem technicznym jest wszystko w porządku, sprawdź dodatkowe elementy takie jak:
Ważne jest to zwłaszcza zimą (lub jeżeli wybieracie się w bardzo wysokie góry, gdzie nawet latem są temperatury poniżej zera) – wówczas zostawiamy samochód wyłącznie na biegu, aby uniknąć zamarznięcia linki hamulca ręcznego, co w praktyce zakleszczy nam tylne hamulce i zablokuje koła.
Upewnij się, że Twój samochód jest w doskonałym stanie. Upewnij się również, że masz wystarczającą ilość paliwa, aby dotrzeć do następnej wioski, ponieważ na trasach nie ma stacji benzynowych. Możesz korzystać z Map Google, aby znaleźć trasy i czasy podróży. Należy pamiętać, że wskazany czas jest bez przerw, a podróżowanie po drogach innych niż autostrady może zająć więcej czasu niż oszacowano.