Home Porady co zabrać ze sobą w góry 

co zabrać ze sobą w góry 

co zabrać ze sobą w góry 

by Redaktor

Kluczowe jest uwzględnienie określonych potrzeb żywieniowych 

Planowanie posiłków to nasz sprawdzony sposób na to by zdrowo się odżywiać i kontrolować wydatki na jedzenie. Obiady na sześć dni dla dwóch dorosłych osób (a często także dodatkowe porcje do zamrożenia), przygotowane z różnorodnych produktów wysokiej jakości, kosztują nas średnio około 110 -140 zł tygodniowo. Wcześniej tyle wydawaliśmy na jednorazową wizytę w restauracji. Jak planować posiłki? Zapraszamy do lektury poradnika opartego o nasze półtoraroczne doświadczenie. 

Należy pamiętać, że jednym z ważniejszych elementów, szczególnie gdy mamy do czynienia z wysoką temperaturą jest odpowiednie pakowanie i przechowywanie żywności. Żywność oraz wszystkie płyny, które zabieramy ze sobą na wycieczkę powinny znajdować się w plecaku lub torbie, która jest zamknięta, tak aby zminimalizować narażenie na działanie promieni słonecznych. Idealnym rozwiązaniem jest również używanie specjalnych toreb, które pozwalają utrzymać odpowiednią temperaturę produktów przez dłuższy czas oraz specjalnych wkładów chłodzących. Przygotowane kanapki zawijamy w papier, a owoce i warzywa układamy w sztywnych pojemnikach, tak aby nie gniotły się podczas przechowywania, ponieważ uszkodzone zdecydowanie szybciej się psują. Należy również pamiętać, że produkty, które charakteryzują mniejszą trwałością, takie jak produkty mleczne (np. kefiry, maślanki, jogurty pitne) czy niektóre owoce miękkie (np. maliny, truskawki) należy zjeść w pierwszej kolejności. 

Odpowiedni zestaw jedzenia na górską wycieczkę powinien być dobrze przemyślany, smaczny i odżywczy. Dlatego, zanim zaczniemy pakować tony jedzenia do plecaka, powinniśmy odpowiedzieć sobie na parę pytań, które pomogą nam dopasować rodzaj i ilość pożywienia do naszej wyprawy: 

Planowanie z wyprzedzeniem jest niezbędne 

Zaplanuj swoją trasę dużo wcześniej – dzięki temu dokładnie poznasz miejsce swojej wędrówki – i niech nie kusi Cię teren, który jest dla Ciebie zbyt technicznie wymagający. Lokalne punkty turystyczne (parki narodowe i lasy państwowe) udostępniają mapy topograficzne. z łatwością znajdziesz takie mapy również w Internecie. 

Tak jak w każdej dziedzinie życia, i w biznesie i w kuchni, gdy chcesz coś zrobić dobrze i skutecznie potrzebujesz dobrego planu. Gotowanie na tydzień na pewno nie uda się bez planowania. Dlatego warto poświęcić czas na ten, tylko z pozoru najprostszy, krok. 

Wyjście w góry zawsze musisz dobrze zaplanować, niezależnie od tego, czy wybierasz się na jednodniową wycieczkę, czy masz zamiar na szlaku spędzić kilka dni. Powinieneś zabrać odpowiednie buty, odzież i prowiant, który pozwoli Ci na całodzienny wysiłek na świeżym powietrzu. Góry bywają dość kapryśne. Pogoda często się zmienia i musisz być przygotowany na każdą ewentualność. Zabrany w góryprowiant powinien zapewnić Ci odpowiednio dużo siły i energii, żebyś bez problemu mógł dojść do wyznaczonego celu. 

Wybór odpowiedniego jedzenia i lekkie pakowanie to podstawa 

Zasady są proste. Jedzenie ma być lekkie (bo będziesz nosić je na plecach), kaloryczne, odporne na działanie wysokich lub niskich temperatur i trudy wędrówki. Ciężkie konserwy i puszki zostaw na kwaterze, chyba, że wybierasz się na 1-2 dni i takie jedzenie w góry to Twoja ulubiona opcja. Pamiętaj, że puszkę musisz wyrzucić w odpowiednim miejscu, bądź nieść ją tak długo, aż wrócisz do cywilizacji. 

Powinny być tak skomponowane, aby dostarczyły jak najwięcej składników odżywczych. Żytni chleb, serek śmietankowy, szynka, pasta z ciecierzycy / groszku, papryka, sałata, ogórek — to tylko niektóre przykłady zdrowych składników, tworzące pełnowartością kanapkę. Wybierając dodatki, należy brać pod uwagę również ich odporność na przechowywanie w dodatniej temperaturze oraz warunki pogodowe, w jakich będziemy podziwiać górskie krajobrazy 

Takie przekąski zajmują w plecaku niewiele miejsca i są idealne dla osób, które na co dzień jedzą dużo miejsca. Odpowiednie opakowanie sprawia, że jest to produkt o długim terminie ważności. Proces suszenia sprawi, że smak jest nie tylko wyjątkowy, ale jednocześnie podczas kilkugodzinnej wędrówki schowane do plecaka mięso nie popsuje się. 

Przestrzeganie harmonogramu jest niezbędne 

Jest to reguła zwana “podziałem odpowiedzialności” (Division of Responsibility) i najlepiej wydrukować ją sobie i powiesić na lodówce. To ważne! Stosując tę zasadę, szanujemy potrzeby dziecka w zakresie, w którym może ono naprawdę o sobie decydować. Wszystkie dzieci wyposażone są w umiejętność odczytywania sygnałów głodu i sytości. Dokładnie wiedzą, ile jedzenia potrzebują. Dopóki my, dorośli, nie zaburzymy tej sygnalizacji, posługują się nią lepiej niż niejeden kierowca mapą. 

2.2 Na zebraniu z rodzicami trzeba przedstawić harmonogram wycieczki oraz uzgodnić formę zbiórki pieniędzy na wycieczkę. Można umówić się z rodzicami, że skarbnik klasy, koła lub inny wybrany rodzic będzie zbierał pieniądze w ratach miesięcznych (łatwiej jest płacić, np. po 50 zł niż dysponować od razu kwotą 300 zł). Jednocześnie konieczne jest określenie zasady, że po wykupieniu biletu zbiorowego na przejazd koleją oraz wpłaceniu przedpłaty za noclegi kwota ta nie zostanie zwrócona bez względu na przyczynę wycofania się z wycieczki. Kwota została wydatkowana, co należy udokumentować rachunkami. 

f) nie wolno dopuszczać do tworzenia się większych przerw w maszerującej grupie, jeżeli uczestnicy rozciągną się w zbyt długiej kolumnie, trzeba zarządzić krótką przerwę, nie można też natychmiast ruszać po dojściu opóźniających marsz, ponieważ ich spóźnienie może być wynikiem zmęczenia i wtedy powinni mieć okazję do krótkiego odpoczynku, 

Paliwo jest niezbędne 

Z różnych przyczyn nie wszędzie jednak można rozpalać ognisko. Czasem nie zezwalają na to przepisy, czasem zwyczajnie jest zbyt mokro lub brakuje odpowiedniego paliwa. Z tego powodu warto pomyśleć o zabraniu ze sobą turystycznej butli do gotowania. Takie butle występują w bardzo wielu rodzajach i wielkościach – od bardzo małych niemal kieszonkowych, po ogromne i skomplikowane zestawy których nie powstydziłaby się restauracyjna kuchnia. 

Wychodząc w góry musimy liczyć się ze znacznym wydatkiem energetycznym dla naszego organizmu. Odpowiednie zapasy energii i nawodnienie to podstawa, aby mieć siły do dalszej wędrówki. Szczególnie musimy pilnować się w górach z utratą wody, która może wpływać na zmniejszenie wydolności organizmu i może być przyczyną uciążliwych skurczów. Samo jedzenie powinno dostarczyć nam niezbędne składniki odżywcze i być wysokokaloryczne. Co zatem jest godne polecenia? Przedstawiam Wam poniżej kilka pomysłów na jedzenie w górach. 

Bardzo ważne, aby przed wyjazdem zorientować się, jaki typ butli/kartusza z gazem jest dostępny na lokalnym rynku i też to, gdzie możemy ją kupić. Możemy spróbować napisać do lokalnych sklepów turystycznych, informacji turystycznych, czy osób które już tam były (jak nie znajomi, to pewnie ktoś na jakimś blogu już opisywał swoje przygody), może odpiszą. Planując nasz wyjazd zawsze staramy się postępować według utartego schematu: dojazd z lotniska do miasta – kupno gazu – dojazd w góry. Skąd takie podejście do tematu? Butli z gazem nie wolno przewozić samolotem. 

Zabieranie ciepłych napojów i przekąsek to podstawa 

Do plecaka wrzucamy jeszcze sporo przeróżnej herbaty oraz jak dla nas – obowiązkowo kawy. Miło jest wieczorem usiąść przy ognisku, popijając gorący czaj ? Na dłuższe wyjazdy zabieramy również tabletki smakowe do wody (witaminy, multiwitaminy itp.). Po jakimś czasie picie samej wody staje się okrutne, a nawadniać musimy się na bieżąco .”Smakowa” woda lepiej wchodzi, zwłaszcza, że np. w Azji, gdzie jest dużo pasących się stad i z czystą wodą bywa różnie, korzystamy z tabletek do uzdatniania wody, które powodują, że „czysta” woda staje się ohydna w smaku. 

Przez cały dzień trzeba także coś jeść i pić. Możesz wziąć bukłak albo skorzystać z tego, co do zaoferowania ma butelka turystyczna. Łatwo ją napełnisz nawet w strumyku i równie łatwo umyjesz. Z kolei dla wielbicieli gorących napojów już w kolejce czeka termos. Pamiętaj, że można z niego także skorzystać latem, by napoje były cały dzień schłodzone – o tym często się zapomina. Do jedzenia przydadzą się turystyczne kubeczki czy talerzyki lub po prostu sztućce – zależy, co masz w planach pożerać w czasie wycieczki. 

Termos: nawet w sezonie letnim staram się nie zapominać o termosie z ciepłą herbatą. Uwierzcie, nie ma nic lepszego jak kubek gorącej herbaty po ulewie, która zastała nas na samym szczycie. Oprócz długości utrzymywania ciepła płynu zwróćmy uwagę na zastosowany korek. Nie ukrywam, że jestem tu tradycjonalistą i preferuję klasyczny korek zakręcany od tych automatycznych typu „one-touch”. 

You may also like

1 comment

Milena 26 stycznia, 2023 - 5:48 pm

Super informacje o tym co zabrać ze sobą w góry

Reply

Leave a Comment